Tekst:  Annemiek van der Velden, loopbaanprofessional LoopbaanCollectief Oost

 

In een eerder blog hadden we het over regie nemen in je loopbaan. We gaan steeds meer  onze loopbaan benaderen alsof we een ondernemer zijn. Ook als we ergens in loondienst zijn.

Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

We nemen hier als voorbeeld de organisatie waar een jong volwassene voor het eerst zelf te maken krijgt met loopbaankeuzes. Als de schoolverlater gaat kiezen voor een vervolg/beroepsopleiding.

Wie neemt waar de regie in het voorgezet onderwijs? Wat is de rol van de schoolleiding, van de docent en van de leerling?

 

Een leerling is als jongvolwassene in dit proces nog vaak afhankelijk van steun van ouders en school. Om een leerling te kunnen ondersteunen bij het leren pakken van de eigen regie, is het van het grootste belang dat ook ouders en docenten een voorbeeldfunctie hebben en zelf weten wat het is om de regie te voeren over hun eigen loopbaan.

 

Een docent kan laten zien dat hij na een aantal jaar voor de klas weer een opleiding volgt en op een andere manier gaat lesgeven. Ook kan hij andere taken erbij gaan nemen. Als dit zichtbaar is, kan dat van invloed zijn bij de ondersteuning van de leerling.

 

En een ouder die direct na school in het familiebedrijf is gaan werken en daarna door zijn ervaring een eigen bedrijf is gestart zal zijn kind veel kunnen vertellen over het ondernemerschap en over het nemen van regie. Ook een ouder in loondienst die zich bewust is van het nemen van de eigen regie zal dat over kunnen brengen op zijn of haar kind.

 

Als de schoolleiding van de docent voldoende oog heeft voor het stimuleren van ondernemerschap bij zijn team, zal ook dat doorwerken naar de begeleiding van de leerlingen.

 

Kortom: regie nemen over je eigen loopbaan begint al bij de studiekeuze en vraagt om een drietrapsraket:

De schoolleiding neemt regie in personeelsbeleid. Daarin neemt men op dat de organisatie het voeren van regie over de eigen loopbaan van medewerkers stimuleert.  Docenten nemen regie in hun eigen loopbaan en in het voeren van loopbaangesprekken zodat ze de leerling kunnen stimuleren om zelf de regie te leren nemen. Het geven van het goede voorbeeld is daarbij cruciaal.

 

Schoolleiding, docenten en leerlingen gaan het zien als een leuk onderdeel van de schoolloopbaan om samen te onderzoeken waar ieder de eigen regie kan nemen.  De één kan niet zonder de ander.

 

Deze drietrapsraket past in elke organisatie, directie, leidinggevenden en medewerkers zijn elk een deel van de raket. In elk segment is het van belang dat ieder op de eigen regisseursstoel gaat zitten. Pas dan zal de raket ook echt kunnen vliegen.

 

Wilt u meer weten over het nemen van regie in uw loopbaan of in uw organisatie? De loopbaanprofessionals van LoopbaanCollectief Oost  kunnen u op divers manieren hierbij van dienst zijn. Voor docenten hebben zij  bijvoorbeeld een training ontwikkeld om leerlingen te ondersteunen bij het zelf leren nemen van de regie bij studiekeuze. Lees meer : flyerLOBtraining