Tekst en foto: Annemiek van der Velden, loopbaanprofessional

Zelf de regie nemen, zo kan het! Een praktijkvoorbeeld.
En wat is de rol van de  loopbaanprofessional en de werkgever?

Minder werkplezier
In 2015 zie ik Agnes voor het eerst. Acht jaar werkzaam in het onderwijs en onzeker of dit nu echt de baan is waar ze in verder wil. Ze is zelf naar haar werkgever gestapt een heeft een loopbaantraject aangeboden gekregen. We voeren een aantal gesprekken en uiteindelijk besluit ze dat het nog te vroeg zou zijn om nu al “de handdoek in de ring te gooien”. Ze gaat werken via de flexpool en kan op die  manier op verschillende scholen werken en  ervaring op doen in diverse teams en onderwijsvormen. Ze vindt naar buiten treden te spannend, is niet toe aan onderzoek en netwerken buiten het onderwijs.

Toch een stap naar buiten
In 2017 neemt Agnes weer contact op. Inmiddels weet ze het zeker, ze wil het onderwijs uit, maar wat dan? Ze denkt aan een administratieve functie en gaat dat onderzoeken. Ze kan ergens een dag meelopen en merkt meteen dat dit het niet is. Ze zou het even leuk vinden maar haar kwaliteiten daar onvoldoende  in kwijt kunnen. Ze regelt een meeloopdag in het volwassenonderwijs en bij een MBO-opleiding. Telkens koppelt ze met  mij terug wat haar ervaringen waren. Ik stel haar kritische vragen. Wat past wel en wat niet, wat zijn nu echt haar kwaliteiten en welke toegevoegde waarde kan en wil ze hebben bij een organisatie? Ook belangrijk is om mee te nemen wat past bij haar privéomstandigheden. Aan het eind van elk gesprek gaat ze enthousiast de deur uit met nieuwe acties voor de  komende periode.

Zelf de regie in handen
Ze bezoekt een aantal open dagen van opleidingen en komt ook bij de opleiding voor gezinscoach. Een post-HBO-opleiding waar ze onmiddellijk enthousiast van wordt. Ze wil zichzelf verder ontwikkelen en weer leren. En met haar kwaliteiten zal ze een uitstekende gezinscoach worden. Ze meldt zich aan en heeft zo veel vertrouwen in de toekomst dat ze direct een aantal open sollicitaties verstuurt naar organisaties waar ze met ouders en kleine kinderen zou kunnen werken.

Haar beeld voor het komend jaar: 2 dagen werken, eventueel op flexibele basis en de opleiding gaan volgen. En natuurlijk al tijdens de opleiding netwerken om te zorgen dat ze na de opleiding aan de slag kan als gezinscoach. Ze straalt van enthousiasme en zelfvertrouwen.

Rol van de werkgever
De werkgever heeft in deze situatie een actieve rol gespeeld. In 2015 nam men de vraag van de medewerker serieus en kreeg zij een kort loopbaantraject aangeboden. Daarna is de medewerker op haar verzoek in de flexpool geplaatst en is samen gekeken op welke verschillende scholen zij nieuwe ervaringen kon op doen. Ook werd gekeken waar ze haar kwaliteiten goed kon inzetten. In 2017 heeft de werkgever haar ondersteund door een vaststellingsovereenkomst op te stellen en haar begeleiding aan te bieden bij het vinden van een volgende stap in haar loopbaan.

Rol van loopbaanspecialist
Mijn ondersteuning als loopbaanprofessional is spiegelend, enthousiasmerend, kritisch en opbouwend. Daarnaast zet ik mijn deskundigheid op het gebied van loopbaankeuzes, netwerken en solliciteren in. De regie voor het proces ligt bij de medewerker. Dat wil nog wel eens lastig zijn voor een medewerker, bij Agnes ging dat vanzelf!

Wilt u zelf aan de slag met uw loopbaan?  Of herkent u bovenstaande bij één of meerdere van uw medewerkers? Bel of mail ons: 06-83029424